dimecres, 30 de setembre del 2015

Qui pogués llegir l'ambient...

Hi ha coses que fascinen per ser exòtiques, diferents o inabastables. A mi em passa amb el món de les geishes. Millor dit amb les habilitats i virtuts que se'ls suposa.
Dissabte, a la Contra es va publicar l'entrevista a la historiadora de l'estètica i experta en geishes, Kyoro Aihara. Ella explica que una geisha sap llegir l'ambient, i per tant sap ser i actuar, i que dir en cada moment, i a més ho fa manera culta i refinada. 
La historiadora diu que les geishes acostumen a tenir més formació i coneixements que els clients però mai ho demostren.
A mi em costa pensar que el seu servei només és d'acompanyament social, però no puc negar que els envejo aquestes virtuts tan difícils d'assolir en una única persona i a més humana.
Encara que posats a escollir enlloc d'adquirir aquestes virtuts, potser m'estaria millor gaudir jo de la seua companyia. I la veritat lo de menys seria l'atrezzo, de fet tan faria si fos geisha o "geisho". Però de ben segur que seria molt interessant observar com una d'aquestes lectores o lectors de l'ambient, ens dona la millor conversa i utilitza en tot moment les paraules adequades, amb el to adequat i en el moment adequat.
M'encantaria veure-ho i viure-ho.

via

Però en veritat- expressió que feia servir una exalumna meva...-, a mi el que m'agradaria és ser...


diumenge, 20 de setembre del 2015

Un assaig per raons d'edat

Ho se. M'estic passant. No escric tant com abans, però us asseguro que tinc un bon motiu. No vull imposar-me res. Vull fer-ho només quan sigui un plaer o una necessitat real. I ho faig segons la motivació del moment. Tan de bo pogués fer com Michelle de Montaigne, i retirar-me per escriure sobre qualsevol cosa que em fes reflexionar. Amb ell va néixer el gènere literari de l'assaig.
I avui m'han vingut les ganes d'escriure sobre un assumpte. Bé des d'ahir, però fins ara no he trobat el moment. Perquè aquesta és l'altra pedra angular, trobar EL MOMENT. No tots són els moments són bons. 



Ahir al matí llegint la premsa, vaig fer cap a l'article on es parlava de Selina Scott una periodista britànica amb un currículum impecable que ha estat rebutjada per motius d'edat.  Ella que és una dona llesta ha aprofitat aquest fet, i ha fet de la discriminació per raons d'edat la seva causa. I jo m'hi afegeixo - que n'acabo de fer cinquanta i ja començo a percebre que l'experiència no és el que més es valora-, i si no hi ha un pacte no escrit, l'hauria d'haver, sobre que els iguals ens hem d'ajudar
No és coherent que en una professió com la del periodisme i moltes altres, on el bagatge de la vida ha de ser un valor afegit, és valora l'aspecte físic i la joventut per davant de la trajectòria professional i vital. Presumim de ser autèntics i autèntiques, de ser sabedors i sabedores de les grans veritats de la vida, de quines coses són les importants però continuem caient en el parany de sempre i l'estètica acaba superant sempre la capacitat d'anàlisi.
La lectura d'això ens du a pensar que s'ha produït un canvi de valors. Millor dit, una inversió de valors on les qualitats peribles com són l'aspecte físic i la joventut passen per davant de les qualitats psicològiques i cognitives enriquides amb l'experiència i el coneixement. Ara és millor renovar amb persones tractades com simples peces de recanvi, enlloc de renovar amb idees.
Sort que sempre ens quedarà el bon vi i el bon cava que demostren que la maduració dona la màxima qualitat del producte.
I aquí Montaigne no ens pot ajudar perquè tot i que ell escrivia sobre sentiments i sensacions de la humanitat d'aquell segle XVI i que encara són vigents avui dia, llavors no patien discriminació per raons d'edat. En aquella època el seu gran problema era l'esperança de vida...











dijous, 17 de setembre del 2015

Blanc, cru, gris. Repeteix...














Via: Pinterest i JCrew




Vistes a l'Alhambra

M'ha agradat tant la visita a Granada, i sobretot l'Alhambra, que he volgut compartir-la amb vatros, els i les que llegiu aquestes ratlles per que us agrada o perquè us encurioseix.

Una visita a l'Alhambra et recorda que els grans motors de la història són l'amor i el poder. 
L'Alhambra, és un lloc grandiós però que recull els petits detalls de la vida quotidiana dels que la van crear i construir. 
Un lloc on l'aigua no havia de deixar de fluir . 
Un lloc on homes i dones havien de conviure separats. 
Un lloc on els sons ambientals van ser calculats fins al mínim detall. 



Un lloc on els jardins van ser dissenyats amb un gust exquisit.







Un lloc on la celotípia i les ànsies de poder van catalitzar batalles devastadores.
Un lloc màgic que es veu tan bonic de lluny, des de l'Albaicin, com mirat de ben a prop.







dimecres, 9 de setembre del 2015

El cop de mà de Susanna Cots amb la Maison de vacances

Dies de reconnexió amb el món laboral i les responsabilitats que comporta, a més d'un consum extra d'energia que ara no ve al cas, m'han deixat en stand-by uns quants dies. 
Sort que sempre arriben cops de mà tan inesperats com oportuns. I aquesta vegada ha arribat des de l'estudi de Susanna Cots, on sempre tenen el detall de compartir amb aquest bloc, el seu últim projecte. I jo no els puc estar més agraïda.
Aquest últim projecte es tracta d'un habitatge on l'arquitecta juga amb l'in-out & on-off per unir l'espai exterior amb l'interior. Ho fa amb la simplicitat, senzillesa i funcionalitat que caracteritza els seus projectes i que aconsegueix amb l'útilització de materials nobles com la fusta i de base, el nostre color, el blanc.
Per als que no la coneixeu, Susanna és  Membre Honorífic de The Society of British Interior Design i del Col·legi de Decoradors de Colòmbia. Aquest any passat va obrir el seu primer estudi a Hong Kong i l'any 2013, va ser guanyadora de Tops International Awards 2013 en Shenzhen (China), 
finalista dels IDEA Tops International Awards 2012 (Shenzhen), finalista dels SBID International Design Awards 2012 (London), finalista dels SBID International Design Awards en 2011 (London), finalista dels Premis d'Arquitectura e Interiorisme de Porcelanosa 2010 (Espanya), shortlisted en International Contemporary Furniture Fair Awards 2009 (New York), finalista dels premis FAD en Interiorismo 2005 (Barcelona).

Ja veieu! Que Susanna té una gran projecció internacional i natros només la podem felicitar i donar-li les gràcies i més gràcies per que continuï confiant en el nostre bloquet rapitent que de tant en tant afluixa el ritme, però que mai deixa de fluir.










FITXA TÈCNICA
Ubicació: 140 m2 (Barcelona)

Cuina ZANIA

Parquet natural de roure de PARADOR

Disseny mobiliari SUSANNA COTS INTERIOR DESIGN
Iluminació ARTEMIDE
Cadires HAY
Sofà TEMASV
Butaca DELAESPADA
Attrezzo TEIXIDORS i MAISON DE VACANCES - París Mobiliari exterior – chill out SUSANNA COTS INTERIOR DESIGN Revestiments bany VIVES Y PORCELANOSA



Susanna Cots Estudi de disseny
www.susannacots.com
 www.facebook.com/susannacots 
www.twitter.com/susannacots 
www.pinterest.com/susannacots 

dimecres, 2 de setembre del 2015

Com a casa Gracia

Acabo de posar els peus a Barcelona i quan penses que queden pocs llocs-d'aquells diferents- per conèixer, la meua amiga O., que és una experta descobridora, ens ha portat a aquest que està davant dels jardinets de Gràcia. 
La veritat és que no és un lloc del tot nou. Es tracta del nou restaurant del recent reformat hostel Casa Gràcia. 
És molt xulo i diferent perquè combina els ambients del bar, del restaurant i del menjador per als hostes en un mateix espai.
És preciós, amb unes llums originals i recuperades, i a més et sents com a casa. Mentre feiem uns cafès al nostre costat hi havia un hoste navegant amb el seu ordinador i amb els peus recolzats en un puf. 
És a dir com a casa. 










dilluns, 31 d’agost del 2015

Lo que ells ulls no veuen, el cor s'ho estalvia

Quan les coincidències succeeixen, després som lliures, o no, de fer-ne una reflexió. Tot dependrà de l'espai disponible en el propi disc dur que de vegades està massa ple, però que de vegades encara té capacitat per assimilar i analitzar. I en aquest últim moment es troba el meu i crec que vol reflexionar sobre la conveniència o no de viure en la inòpia i no saber aquelles coses que segur que ens portarien cap a la  inquietud i el malestar.
Tot això ve perquè acabo de llegir un article sobre la mort d'Oliver Sacks al País. On es parla, aprofitant la notícia, de l'obra d'aquest científic divulgatiu i que fa referència a una de les seves històries, la d'un home cec, que als 40 anys recupera la visió. El fet de recuperar la visió el transforma perquè s'adona que en el seu món de ceguesa vivia en una espècie de limb imaginari, tebi i ple de seguretat, i a l'obrir els ulls al món  real comença a patir temors que mai havia sentit, com la d'abans de creuar un carrer transitat.
I seguint  amb aquest assumpte de viure en la inòpia, també m'ha agradat la visió de la genial periodista Virginia Galvin sobre la publicació de la llista d'Ashley Madison i de la conveniència o no de saber si la teva parella t'ha estat infidel.
La publicació d'aquesta llista, potencialment ha amargat a uns quants milions d'infidels que potser haurien volgut seguir en l'anonimat i a les seves corresponents milions de parelles. I realment, val la pena remenar per trobar o no veritats que et canviarien la vida? No se. Per mi no cal. M'agrada pensar que aquesta llista no va en mi ni amb ningú dels que m'envolten. M'agrada pensar que tothom a qui veig emparellat, ho està amb la total llibertat i convenciment.
Deia Montaigne que hem de llegir per viure, no per disfrutar com nens ni amb l'ambició dels erudits. Potser també caldria saber només les quatre coses bàsiques per viure i obviar les que de ben segur ens farien patir.
Potser és una visió de la vida massa simplista, 
però lo que els ulls no veuen, el cor s'ho estalvia.










dimarts, 25 d’agost del 2015

Les vides d'un estiu

L'estiu, se'ns escapa com la sorra entre els dits de les mans sense poder-lo retenir. Cada vegada es fa més curt. Cada vegada queden més coses per fer. Cada vegada necessitem més vides per tenir L'ESTIU complet...

Una vida per gaudir de la família. 
Una vida per estar amb els amics. 
Una vida per gaudir del lloc on sempre volem tornar. 
Una vida per conèixer llocs nous. 
Una vida per gaudir del menjar i del beure. 
Una vida per treballar el cos i la salut. 
Una vida per llegir les històries pendents. 
Una vida per no obrir un llibre.
Una vida per gaudir del temps lliure.
Una vida per malgastar-lo i no fer res.


Cada estiu s'espera amb deler i amb moltes coses per fer. 
Cada estiu passa i les coses que fem no sempre són les programades, però són sempre sorprenents. 
Mai res és com es planifica.
Mai res surt com ens pensem que sortirà. 
De vegades, surt millor.



dimarts, 18 d’agost del 2015

Si XX és igual a XY, XY és igual a XX

Avui, plou i em venen ganes d'escriure des de dins. De vegades només cal que succeeixin algunes coses seguides per arribar a reflexions curioses que ens poden arribar a sorprendre. Acabo de llegir el llibre que segons el New York Times ha estat el més venut en els últims temps, La Noia del Tren, de Paula Hawkins. És un llibre de suspens que m'ha deixat bastant indiferent quant a la trama, però que m'ha cridat l'atenció per la diferenciació de rols tan marcada dels protagonistes masculins i femenins; tenint en comte que es tracta de persones joves, i es desenvolupa en el moment actual, al voltant de la ciutat de Londres. 



Potser m'ha passat perquè ja no tinc aquell sentiment de culpabilitat que de tant en tant aflorava en mi quan em reconeixia l'antítesi de la mare vocacional, i de la convicció de que mentalment, que no vol dir sexualent -des del meu primer e incipient amor platònic, he tingut clar que sempre m'han agradat els homes-, he estat sempre poc femenina.  
Em va costar molt entrar en el rol de la feminitat i la coqueteria. No anava en mi, marcar cap diferència. Vaig estudiar en un col·legi mixt on les noies sempre vam ser minoria i mai ho vaig sentir com una diferència. Sempre em vaig considerar una més entre els companys i companyes. De fet, les meves primeres peces de vestir més estimades van ser uns texans, i unes botes camperes que de tant en tant alternava amb sabatilles d'esport. Ara ho entenc. Eren peces neutres que no et conduient a cap tipus d'identitat.

Poc a poc vaig descobrir que tots i totes tenim un cert poder de seducció natural i que tots i totes tenim el mateix instint de supervivència social que ens va convertint en dones i a d'altres els va convertint en homes. Cadascú tria la seva identitat a partir de tot el que li ha vingut atorgat, des del naixement, des de l'educació, des de la societat on ha crescut, però sobretot des del sentiment interior.
Aquestes inquietuds són comunes per a tots i totes. Es tracta de la consolidació d'identitat d'un@ mateix@ davant la vida, del rol que volem assumir tant si som dones com si som homes. Això no és rellevant. També he vist, i crec, que l'instint de maternitat no només és cosa de dones. Tenir un fill requereix implicació de qualsevol de les parts compromeses. Tant si són home i dona, o dos dones, o dos homes, o una dona sola, o un home sol.

M'ha agradat moltíssim l'entrevista a Elisabeth Badinter, al País. Amb ella m'he sentit plenament identificada. No he entès mai el feminisme diferencial. Aquesta dona defensa una filosofia feminista universalista. La que no subratlla cap diferència. La que no permet retrocedir ni una passa cap a la igualtat. M'he sentit identificada amb les seves inquietuds respecte a com les tendències naturalistes que ressorgeixen de tant en tant - en l'entrevista posa d'exemples al naturalista Rousseau i a la lliga a favor de la llet materna dels anys cinquanta- posen en entredit els avenços que s'han aconseguit fins ara.  Aquestes tendències aprofiten la llibertat d'elecció i conviden a la dona a escollir el rol maternal , però no se l'avisa de que aquest rol és limitant. La maternitat com a principal objectiu de la vida és perible. Quan els fills creixen i comencen una vida pròpia, aquest rol perd tota la força i deixa de ser un projecte de vida. Llavors la dona es veu de vegades perduda, debilitada, sense saber cap a on reconduir el seus objectius vitals.
No hauríem de permetre que res torni a posar la dona en el rol principal de la maternitat i la cura de persones. La dona en té molts més. És potencialment qualsevol cosa que pugui fer un home. La història de la civilització ho ha demostrat, i des del temps de la mitologia grega i romana s'ha posat de manifest la rellevància de que la dona ha tingut molts altres papers a banda del de mare i cuidadora. Estic d'acord amb la Senyora Badinter en que aquestes tendències naturalistes, i d'apologia de la maternitat, tenen  un substrat masclista que no sempre és fàcil de definir.



Una altra cosa de la que em queixo i que m'incomoda és que a través de les noves tecnologies hi ha una creixent tendència a missatges tan masclistes com feministes que s'hauríen d'anar moderant. Sorprèn com aquests nous recursos - com per exemple el watssap- posen de manifest el que fa una mica de mal reconèixer. Que  hi ha moltes coses per canviar.



Molts ànims Elisabeth!! Encara queda molt per fer.


diumenge, 16 d’agost del 2015

We are not dj's & Market

Cada vegada més, triomfen les imatges de trobades fresques, amb gent natural que només vol gaudir de bona música, del bon ambient i de la bona companyia. Crec que amb internet i les xarxes socials ha quedat demostrat que el que ens agrada més és el que neix de les persones i no el que s'imposa de manera comercial i prefabricada.
Ara, triomfa lo personal, lo humà i a la Ràpita, també hi ha iniciatives de petit format que poc a poc es van consolidant amb grans moments. Una d'aquestes és la de Petit Comitè i la seua festa, "We are not dj's". Una festa al parc de Garbí, que ahir es va complementar amb el WANDJ'S MARKET, al més pur estil dels mercadillos que es fan arreu del món i que inspiren les millors imatges.
Ahir, va ser molt especial, veure aquest ambient a la Ràpita.

MOLTES FELICITATS A TOTS ELS QUE HO HEU FET POSSIBLE!!!











I sobretot, felicitar a Maria José i Doblespai produccions, els creadors de l'ambient.